תואר במדעי המחשב או הכשרה מקצועית – מה עדיף?

בישראל של שנת 2021, בין יוקר המחייה המטורף, מחירי הדירות שרק הולכים ועולים וההוצאות השוטפות שלא מפסיקות לצוץ, נראה שיש רק דבר אחד שנשאר קבוע – וזה החלום של הישראלים להתברג בעבודה בהייטק. בין המשכורות הגבוהות (שרק הולכות וגדלות מדי שנה), כרטיס התן ביס, ימי הגיבוש וכל הטוב שיש לענף ההייטק הישראלי להציע – אין פלא שקריירה בעולם ההייטק הפכה לדרך המלך להתפתחות מקצועית ואישית, בשילוב עם עבודה מרתקת ושכר מתגמל במיוחד שלא קיים בשום מקום אחר במשק.

 

אבל מה הקאצ'? קריירה מוצלחת במקצועות היוקרתיים ביותר בהייטק דורשת גם השכלה טכנולוגית ומקצועית מקיפה, מהסוג שבעבר היה ניתן להשיג בעיקר באמצעות תואר אקדמי במדעי המחשב באוניברסיטה מובילה. החדשות הטובות הן שבעקבות הצמיחה המואצת של ענף ההיי טק בישראל בשנים האחרונות, והמחסור הגובר בעובדים מקצועיים במקצועות ההייטק השונים, כיום האוניברסיטאות לבדן פשוט לא מסוגלות להכשיר מספיק עובדים מדי שנה על מנת לענות על צרכי הענף. מסיבה זו נוצרו במהלך השנים האחרונות מבחר מסלולי הכשרה מקצועיים להייטק, שמטרתם לספק את הצורך המיידי באלפי עובדים חדשים מדי שנה, שיסייעו לחברות הייטק הישראליות להמשיך לצמוח בקצב מסחרר, ולהפוך את מדינת ישראל לקטר החדשנות של המאה ה-21.

 

תואר במדעי המחשב או הכשרה מקצועית – מה עדיף?

 

תואר אקדמי או קורס הכשרה מקצועית – מה יותר נכון עבורכם?

חולמים על קריירה בעולם ההייטק, אבל מתלבטים בין תואר במדעי המחשב ובין הכשרה מקצועית?

ריכזנו על קצה המזלג את ההבדלים העיקריים בין השניים:

 

כמה זמן תימשך ההכשרה/הלימודים?

בעוד שלימודי תואר ראשון במדעי המחשב ובתארים טכנולוגיים אחרים נמשכים לרוב 4 שנים (וגם זה בהנחה שלא נאלצתם לחזור על חלק מהקורסים), מרבית ההכשרות המקצועיות נמשכות פרק זמן קצר בהרבה: החל ממספר חודשים ועד שנה אחת לכל היותר. זו כמובן נקודה משמעותית לטובת ההכשרה המקצועית, שמקלה במיוחד על סטודנטים בעלי משפחות ועל מי שמעוניין להיכנס לשוק העבודה בהקדם האפשרי.

חשוב להדגיש עם זאת, שכל הכשרה מקיפה בעולמות הטכנולוגיה, ובפרט הכשרה שמיועדת לתלמידים ללא רקע טכנולוגי מוקדם, אמורה וצריכה לקחת זמן, שהרי בסופו של דבר המטרה היא לספק לכם ידע מקיף ומעמיק שישמש אתכם לאורך שנים ארוכות. לכן, לא היינו ממליצים להסתמך על קורסים קצרים במיוחד של חודש-חודשיים, שעלולים לכלול מידע שטחי ומתומצת שלא באמת יסייע לכם לפתח קריירה מצליחה בתחומים המובילים בענף הטכנולוגיה. זאת בדיוק הסיבה אגב, שמסלולי ההכשרה המקצועיים והמוצלחים ביותר, בישראל כמו ביתר העולם, נמשכים לרוב בין מספר חודשים לשנה, וכמובן כוללים דרישה להמון השקעה במהלך המסלול וכן בשעות הערב ובסופי השבוע.

כפי שאתם בטח יודעים – אין בעולם מתנות חינם, ועל מנת להשתלב בעולמות הפיתוח בהייטק נדרשת הרבה השקעה והגדלת ראש מצידכם, לאורך כל התהליך.

החדשות הטובות הן שזה הולך להשתלם לכם, ובגדול.

 

מדעי המחשב - מה אתם הולכים ללמוד בפועל?

 

מה אתם הולכים ללמוד בפועל?

בסיסו, התואר הראשון במדעי המחשב (ובתארים דומים) הוא תואר עיוני שמטרתו לספק לסטודנט ידע מגוון ככל הניתן בעולמות מדעי המחשב ובתחומים המשיקים לו. זו הסיבה שהלימודים כוללים גם לא מעט קורסי העשרה ורקע כלליים, שפחות רלוונטיים לעבודה שלכם לאחר שתסיימו את התואר. וזה עוד לפני שמזכירים את כל אותן המטלות האקדמיות שתידרשו לבצע, שלא קשורות בשום צורה לתואר שלכם אבל מוגדרות כמטלות חובה (ד"ש חם לקורס הכרת הספרייה ☺).

לעומת זאת, עולם ההכשרות המקצועיות קיים למטרה אחת בלבד – ללמד אתכם את כל מה שאתם צריכים על מנת לפתח קריירה בעולמות ההייטק. לכן, מסלול ההכשרה פשוט חותך את כל המטלות והמשימות שלא רלוונטיות מבחינתכם, ומלמד אתכם בדיוק את מה שהמעסיק שלכם בהייטק מצפה שתדעו. זאת כמובן בשילוב עם הרקע והכלים המקצועיים שיאפשרו לכם לא רק להשתלב בהצלחה במשרה לאחר תום הלימודים, אלא גם להתקדם ולהתפתח במרוצת שנות הקריירה שלכם.

אז מה יותר מתאים לכם? תלוי. אם אתם בונים על קריירה אקדמאית במדעי המחשב, או מאוהבים בעולם התוכנה ומעוניינים ללמוד עוד על המתודולוגיות השונות והרקע ההיסטורי של התחום, כנראה שהתואר הוא הכיוון שלכם.

לעומת זאת, אם מטרת העל שלכם היא קריירה בעולם הפיתוח בהייטק – הידע והניסיון שתצברו במסלול ההכשרה הולכים כנראה לשמש אתכם בצורה הרבה יותר טובה ויעילה במרוצת השנים.

הנתיב המהיר לקריירה בהייטק: הכירו את מסלול ההכשרה המוביל בישראל לעולמות פיתוח התוכנה וה-Devops

 

איך משתלבים בעבודה בסיום הלימודים?

כאמור, מטרתם המוצהרת של לימודי תואר ראשון במוסד אקדמאי היא להעניק לבוגר ידע עיוני רחב ומקיף, שבהחלט עשוי לאפשר לו להשתלב לאחר סיום הלימודים במשרות הייטק ללא ניסיון. זאת אף שברובם המוחלט של המקרים, הבוגר הטרי יצטרך עדיין לעבור תקופת חניכה והכשרה מעשית לפני שיוכל להיכנס לעבודה ולהשתלב בפעילות העסקית של החברה. נקודת המוצא של מרבית המעסיקים בענף היא שמהרגע שבו בוגר תואר טרי נכנס לעבודה, ועד הרגע שבו הוא באמת מתחיל לייצר ערך לחברה, חולפים לכל הפחות מספר חודשים, במהלכן העובד נמצא עדיין בסוג של חפיפה (כמובן שפרק הזמן הזה משתנה מתפקיד לתפקיד בהתאם לאופי המקצוע, אופי החברה והיכולות האישיות של העובד עצמו).

אז איך יכול להיות שבוגרי תואר ראשון בפיתוח תוכנה הופכים לעובדים יעילים רק לאחר מספר חודשים מהיום שנכנסו לתפקיד? אם נשתמש במונח ה-80-20 המפורסם, הרי שבמהלך במהלך לימודי התואר הראשון, 80% מהתוכן הנלמד הוא עיוני נטו, מידע שנועד להרחבת אופקים שלעולם לא נעשה בו שימוש לאחר סיום התואר, ורק 20% מהתוכן הנלמד באמת הולך לשמש את הבוגר לאחר סיום הלימודים בצורה יומיומית. נוסף על כך, מרבית הקורסים במהלך התואר מבוססים על מידע תיאורטי, שאולי מסביר איך הדברים עובדים בגדול, אבל שלא באמת ניתן להשתמש בו בצורה מעשית.

וזה בדיוק היתרון הגדול של ההכשרות המקצועיות, שם היחס הוא הפוך: 20% מהתוכן הנלמד הוא ידע כללי וחומר רקע (שגם אותו אתם צריכים על מנת להבין באמת את הדרך שבה מתודולוגיית הפיתוח בהייטק עובדת), וכ-80% מהתוכן הנלמד הוא מידע רלוונטי, מעשי, שהולך לשמש אתכם באופן שוטף במהלך כל הקריירה שלכם. מבחינה זו, ההכשרה מקצועית לעולמות ההייטק היא גם המקפצה הטובה ביותר לשוק העבודה, בטח ובטח בהשוואה ללימודי תואר שאינם מספקים הכשרה מעשית, ומתמקדים בעיקר בחומר תיאורטי.

 

בואו נדבר תכל'ס, כמה זה יעלה?

גם אם קשה לחשב בצורה מדויקת את העלות של לימודי מדעי המחשב באקדמיה, החישוב מתחיל בכ-45,000 ש"ח של שכר לימוד (לכל הפחות) עבור 4 שנות לימוד. לסכום זה צריך גם להוסיף עלויות נלוות (מחיה, כלכלה, מעונות סטודנטים/רווחה וכו'), ולכל אלו מתווספת "עלות אלטרנטיבית" של מאות אלפי שקלים נוספים בגין זמן העבודה ש"התבזבז" במהלך לימודי התואר. כלומר, העלות האמיתית של תואר אקדמי במדעי המחשב היא כמה מאות אלפי שקלים.

לעומת זאת, העלות של הכשרה מקצועית נמוכה בהרבה ובמקרים מסוימים אף תוכלו ליהנות מהכשרה ללא עלות, מה שהופך את העסקה למשתלמת בהרבה. נוסף על כך, מאחר שההכשרה מתקיימת בפרק זמן קצר ואינטנסיבי הרבה יותר בהשוואה ללימודי התואר, גם משך הזמן "המבוזבז" שיושקע בלימודים במקום בעבודה מתקצר בהרבה, וזה עוד אלמנט שחשוב לכלול בשיקול הסופי.

Infinity Labs מציגה: הכשרה אינטנסיבית ומעשית לעולמות הפיתוח וה-DevOps ללא עלות

 

קורס מקצועי במדעי המחשב

 

ובשורה התחתונה…

אם אתם מאוהבים עד מעל הראש בעולם פיתוח התוכנה, חולמים על קריירה אקדמית במדעי המחשב ומקודדים שורות בזמנכם הפנוי, כנראה שהתואר הראשון הוא המסלול שיותר מתאים לכם.

לעומת זאת, אם המטרה שלכם היא לקבל את ההכשרה המקיפה, היעילה והמותאמת ביותר לשוק העבודה בהייטק של המאה ה-21 ולהשתלב בהצלחה בעבודה, וכל זה תוך פחות משנה, אז מסלול ההכשרה המקצועית הוא בהחלט כיוון שכדאי לכם לשקול.

 

רוצים לשמוע עוד על קורס הכשרה מקצועית לעולם ההייטק? לחצו כאן
עדיין מתלבטים? בואו לשמוע מה יש לבוגרים שלנו להגיד

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך..